onsdag 17 september 2008

Byråkrati och tempel


Igår blev vi ivägskickade för att ansöka om japansk försäkring och alien registration card. Härligt och byråkratiskt. Först åkte vi till skolan (bild på campus bredvid) för att fylla i papper och sedan tog våra "buddies" (alltså japanska studenter som hjälper utbytesstudenter) med oss bort till vårt ward office. Hela proceduren tog nästan 3 timmar men vi hade rätt trevligt under tiden. Pratade med folk och lärde känna våra buddies. De bestämde sig för att Pernilla var för jobbigt att uttala, så numera är jag nog Peru-chan, vilket är rätt gulligt. Efteråt blev det såklart gruppbild (nedan).
Efteråt cyklade jag ut till det landsbygdsområde som ligger 10 min promenad från där jag bor (där jag förresten joggade på morgonen. kändes skönt, jag hade lite dåligt samvete över att jag inte tränat på en vecka). Helt underbart mysigt! Där odlas det ris, grönsaker och hirs och så finns det en liten sjö med en helgedom som vi tror är tillägnad en boddhisattva. Det var så fridfullt att bara sitta där och vara. Här nedanför ser ni hela helgedomen och bredvi ser ni mig. Allra längst ner är en bild över lantbruksområdet.


Inga kommentarer: